YARATICI DRAMA İLE MATEMATİK ÖĞRETİMİ

İnsanoğlu, aklını kullanabilen ve kültürünü yeni kuşaklara aktarabilen tek varlıktır. Bu aktarım ise iletişim yoluyla gerçekleşmektedir. İletişim bireyin kendisini, çevresini ve toplumunu tanıması ve anlaması için gereklidir. Öğrenciler birbirlerini tanıdığı ve iletişime geçtikleri süreç içinde kalıcı öğrenmeler edinmektedirler. Etkili birer birey olabilmek eğitim-öğretim sürecinin temel bir parçasıdır. Önemli olan eğitim sürecinde kişiler arası iletişimi her zaman üst seviyede tutabilmektir. Çağdaş öğretim yöntemlerinden biri olan yaratıcı drama yöntemi etkili iletişimin sağlanmasına olanak tanımaktadır. Öğrencilerin öğrenmenin merkezinde olması, öğrenme sürecine bizzat katılması aktif öğretim yöntemleri ile gerçekleşmektedir. Aktif öğretim yöntemleri içinde öğrenciyi öğrenmenin merkezine alan, kendi öğrenme sorumluluğunu veren, grup ile çalışma becerisi kazandıran öğretim yöntemlerinden biri de “Yaratıcı Drama” öğretim yöntemidir. Yaratıcı drama birçok alanda kullanılabilen bir öğretim yöntemidir (Fulford vd., 2001). Son yıllarda eğitim-öğretim programlarında bir yöntem olarak yer alması dikkati çekmektedir. Yaratıcı drama; geleneksel eğitimöğretim anlayışının yetersiz kalması ve bireyi öğrenmenin merkezine alması ile programlarda önemli bir yere sahiptir. Eğitimde yaratıcı dramaya; öğrenenin aktif bir şekilde hem grup içi hem grup dışı etkileşimlerle işbirliği oluşturarak, keşfederek, sorgulayarak yaşantılara dayalı öğrenmeyi sağlayan bir yöntem olarak bakılabilir (Adıgüzel, 2010). Öğrenci merkezli gerçekleştirilen yaratıcı drama etkinlikleri, öğrencilerin bilgiyi yapılandırmalarına ve anlamlandırmalarına izin vermektedir (Jackson, 1997). Bilginin yapılanması için uygun öğretim ortamlarının tasarlanarak öğretim sürecine katılması gerekmektedir. Yaratıcı dramanın temeli oyundur. Oyun her yaş için gereklidir. Yaşamımızın her anında oyunsu süreçler ile karşı karşıya kalmaktayız. Matematiğin her basamağı aslında bir oyun içermektedir. Gökbulut ve Yücel Yumuşak’a (2014) göre, çocuk oyunla matematik öğretimi yapılırken hem temel bir ihtiyacını gidermiş olur hem de eğlenirken öğrenme fırsatı bulmaktadır. Yaratıcı drama yöntemi ile yapılan uygulamalar sonucunda öğrenciler; matematiğin önemini anlayarak, matematiği öğrenirken hem eğlenecek hem de kalıcı öğrenmeler elde edebilmektedir. Matematik yapısı gereği soyut prensipler ile çeşitli kuralları içermektedir. Soyut kavramların öğrenilme zorluğundan dolayı da matematik dersi öğrenciler tarafından pek sevilmemektedir. Matthews’e (1984) göre somut deneyimler soyut prensiplerin ve kuralların keşfedilmesini kolaylaştırabilir. Matematik öğretiminde somutlaştırma yapılması ve somut araçların kullanılması öğrencilerin akıl yürütme ve problem çözme süreçlerini kolaylaştırdığı için (Burns, 1996) bu zorlukların azaltılmasında ya da giderilmesinde faydalı olabilir (Kayhan, 2012). Umay’a (2002) göre oyunlar büyük ölçüde matematik, matematik ise bütünüyle oyundur. Oyunun matematik ile ilişkisinin son derece önemli olduğu süreçte öğrencilere oyunsu süreçleri içeren “Yaratıcı Drama Yöntemi” ile dersleri işlemek ancak yaşayarak anlatılabilir. Oyunun olduğu her yerde mutluluk ve başarı vardır. Saab (1987) matematiksel kavramları öğretirken bireyin role girmesi, müzik kullanımı gibi drama yönteminin bazı öğelerinin kullanılmasının hatırlamayı ve hafızada kalmayı kolaylaştırdığını belirtmektedir. Öğrenciler yaratıcı drama uygulamalarında öğrenmenin merkezinde oldukları için dersi ve işlenen konuyu hatırlamalarının kolay olacağı düşünülmektedir. Özellikle matematik öğretiminde öğrencilerin yaratıcı drama yöntemi ile öğretimi gerçekleştirmeleri kalıcı öğrenmelere yol açacaktır. Drama yaşantılarından edinilen deneyimlerden yola çıkılarak bir yaratıcı drama dersinin veya etkinliğinin yapılandırılmasında izlenmesi gereken aşamalar “Isınma-Hazırlık, Canlandırma ve Değerlendirme” dir (Adıgüzel, 2017). Isınma aşamasında, katılımcıların sürece alışmaları, birbirlerini tanımaları, duyularını kullanabilmeleri ve uyum sağlayabilmeleri açısından lider tarafından belirlenen oyunlar oynanmaktadır. Oyunlar katılımcıların birbirlerini tanımalarına ve etkili iletişim kurabilmelerine olanak sağlayacağı gibi kazanımlar ile ilişkili olacaktır. Canlandırma aşamasında, tüm yaşantıların, paylaşımların, değerlendirmelerin bireyde bıraktığı iz temel alınmaktadır. Katılımcılar ile kazanıma yönelik olarak çeşitli dramatik anları içeren canlandırmalar yapmalarına yönelik planlar canlandırma aşamasında hazırlanmalıdır. Değerlendirme aşamasında, ise kazanıma yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme araçları ile sürece yönelik değerlendirmeler yapılmaktadır. Uygulanan planların sonunda katılımcıların duygu ve düşüncelerine yönelik paylaşımda bulunmaları sağlanmalıdır. THINKER MATH Oyun olmadan matematiği öğretmek güçtür. Öğrencilere matematiği sevdirmenin ilk yolu derslere oyunu entegre etmektir. Oyunsu süreçleri temel alan yaratıcı drama öğretim yöntemini uygulamak zor değildir. Matematik içinde pek çok oyunsal yan barındırır. Bu tür yanları keşfetmek ve deneyimlemek için matematik öğretiminde “Yaratıcı Drama Öğretim Yöntemi” önemli bir başvuru kaynağıdır. Canlandırma aşamasında, tüm yaşantıların, paylaşımların, değerlendirmelerin bireyde bıraktığı iz temel alınmaktadır. Katılımcılar ile kazanıma yönelik olarak çeşitli dramatik anları içeren canlandırmalar yapmalarına yönelik planlar canlandırma aşamasında hazırlanmalıdır. Değerlendirme aşamasında, ise kazanıma yönelik alternatif ölçme ve değerlendirme araçları ile sürece yönelik değerlendirmeler yapılmaktadır. Uygulanan planların sonunda katılımcıların duygu ve düşüncelerine yönelik paylaşımda bulunmaları sağlanmalıdır. Oyun olmadan matematiği öğretmek güçtür. Öğrencilere matematiği sevdirmenin ilk yolu derslere oyunu entegre etmektir. Oyunsu süreçleri temel alan yaratıcı drama öğretim yöntemini uygulamak zor değildir. Matematik içinde pek çok oyunsal yan barındırır. Bu tür yanları keşfetmek ve deneyimlemek için matematik öğretiminde “Yaratıcı Drama Öğretim Yöntemi” önemli bir başvuru kaynağıdır. Thinker Math Danışma Kurulu KAYNAKÇA Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Naturel Yayınevi. Adıgüzel, Ö. (2017). Eğitimde Yaratıcı Drama. 10. Baskı. Ankara: Pegem Akademi. Burns, M. (1996). How to make the most of math manipulatives. Instructor, 45–51. Fulford, J., Hutchings, M., Ross, A. & Schimitz, H. (2001). İlköğretimde Drama. (Çev. Leyla Küçükahmet, Hande Borçbakan, S. Sadi Karamanoğlu). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Gökbulut, Y., Yücel-Yumuşak, E. (2014). Oyun Destekli Matematik Öğretiminin 4.Sınıf Kesirler Konusundaki Erişi Ve Kalıcılığa Etkisi. Turkish Studies. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 9/2. 673-689. Ankara. Turkey. Jackson, C. L. (1997). Creative Dramatics as an Effective Teaching Strategy. 45p.; M.A. Thesis Project, University of Virginia. Kayhan, H. C. (2012). Türkiye’deki Drama Ağırlıklı Matematik Öğretimi Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 97- 120. Matthews, G. (1984). Learning and Teaching Mathematical Skills. (Ed:Fontana, D.). The Education of The Young Child. Basil Blackwell Publisher Limited. Saab, J. F. (1987). The effects of creative drama methods on mathematics achievement, attitudes and creativity. (Unpuplished Doctor of Thesis). Morgantown/ West Virginia Univercity. may, A. (2002). Öteki Matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,Sayı: 23, 275-281.

ThinkerMath'den Haberdar Olun!

ThinkerMath'e Son Eklenen Yeniliklerden Ücretsiz Haberdar Olun.

owl.png